AdParáda je opět tady a s ní i žebříček nejlepších českých reklam za měsíc březen. Vypečení moderátoři Wilhelm a Miky si tentokrát vyrazili do hospody, aby vás mohli provést těmi nejlepšími skvosty, jejichž pořadí určila hvězdná porota složená z členů ADC a dalších známých tváří. Nový díl, který vznikl za podpory produkce DOIT films a režiséra Kiliana Vrátníka, si můžete vychutnat na MALL.TV.
Březen byl na reklamy opravdu štědrý, a tak měla naše porota opravdu co dělat, aby vybrala TOP 5 měsíce. Nakonec se podařilo! Pivní giganty, investory i poskytovatele energií překonala série spotů pro Postbellum a Českou spořitelnu od agentury VMLY&R a OAK. Pozvání na krátký rozhovor přijala marketingová ředitelka České spořitelny Monika Hovorková, která se nebála si s klukama střihnout i menší roličku.
Porota rozhodovala ve složení: tvůrce obsahu v Mall.tv Luděk Staněk, kreativní ředitel Comtech Can Petr Vlasák v tandemu s dcerou Adélou Vlasákovou, Senior Art Director v agentuře Cheil Radek Málek, copywriterka ze Studia JITRA Jitka Bret Srbová, producentka DOIT.films Kamila Bialešová, MasterChef, Maminka roku 2020, autorka úspěšné kuchařky a blogu Tichovy dobroty Kačka Tichá, vítěz minulé AdParády, manažer iniciativy Fotbalová evoluce Ondřej Lípa a Creative Director Triad Advertising Rado Jankovič.
Credits:
Production: Executive producer: LUCIE JÁNOVÁ & KAMILA BIALEŠOVÁ, Production manager: LADA PÁNKOVÁ, Production coordinator: STANDA KOPÁČEK; Director: KILIÁN VRÁTNÍK; Screenplay: MIKY KARAS, PAVEL WILHELM PŘIBYL, KILIÁN VRÁTNÍK, KAMILA BIALEŠOVÁ; Camera: Director of photography: ANTON EVDOŠENKO, Focus puller: YURI DOLGOV, 2nd AC: PETR SILOVSKÝ; Lights: Gaffer: ESTER ARNAUTOVÁ, Best boy: PETR ŠTĚPÁNEK, Electrician: KRYŠTOF TICHÝ; Sound: Production sound mixer: MARTIN KROULÍK, Boom operator: JAN LAKOTA; Make up: KATEŘINA HOUSKOVÁ; Sound design: NAPA RECORDS; Editing: KILIÁN VRÁTNÍK; Grading: RUR - VOJTĚCH ŠTĚTKA; Cast: MIKY KARAS, PAVEL WILHELM PŘIBYL, ZDENEK HAMOUZ, STANDA KOPÁČEK; Special thanks to: KAREL ŠIMÁNEK - BIGHUB, JOSEF STEJSKAL - KRYMSKÁ 7, VÁCLAV HEJDUK - PANAVISION CHARMICKLE PRODUCTIONS, ONDŘEJ SUCHÁNEK - HEXAR STUDIOS, BORIS HALMI, TOMÁŠ ZVOLÁNEK - KRYMSKÁ 7, VÝČEP KABELOVNA, NAPA RECORDS, RUR, JANA POKORNÁ VALENČÍKOVÁ & DAVID SUDA
1. MÍSTO: Kampaň pro Paměť národa a Českou spořitelnu od VMLY&R Prague a OAK
Projekt Paměť národa spolku Post Bellum společně s Českou spořitelnou přichází s krátkými videospoty o lidech, kteří v těžkých časech obstáli se ctí. Postavili se nacismu nebo komunismu, prošli koncentračními tábory a uranovými lágry. Cílem kampaně není srovnávat dnešní situaci s minulostí, autoři chtějí dát prostor hrdinům, kteří to prožili, a přesto jim nechybí nadhled a humor. Česká spořitelna financovala výrobu spotů a poskytla mediální prostor. Kampaň vznikla ve spolupráci týmů z agentur VMLY&R Prague a OAK. Produkci zajistili Bistro Films, spot režíroval Marek Partyš.
„Dobré provedení jednoduchého, ale funkčního nápadu srovnat "problémy" v různých historických etapách. Jen se někdo mohl zamyslet, zda má být finální titulková sekvence opravdu tak dramaticky černá a branding sponzora tak velký, protože mám dojem, že prvních 20 sekund emocionálně nekoresponduje s posledními 10 sekundami spotu. Že si prostě jenom někdo řekl: Tam budou titulky a voiceover a loga, nějak to udělejte.” Luděk Staněk
„Autoři říkají, že cílem kampaně není srovnávat dnešní situaci s minulostí, ale my v tom vidíme hlavně to srovnání. A nevidíme na tom nic špatného. Když porovnáme koncentrák a distanční výuku, je to trochu soda, ale povzbudí to.” Petr Vlasák s Adélou
„Hezké, nenápadně silné, civilní. Má úcta Post Bellum a spol.” Radek Málek
„Bohulibý záměr zcela chápu. Jen přemýšlím, jestli je to fér srovnávat zrovna tyhle hrušky a zrovna tahle jablka.” Jitka Bret Srbová
„Hezká kampaň, která jako jedna z mála reaguje na současnou situaci a ještě k tomu citlivě, s apelem "neztrácejme naději"!“ Kamila Bialešová
„Rozplakal mě každý spot. Jedním slovem: děkuji!” Kačka Tichá
„Dlouhodobě se mi nápady i zpracování reklam pro ČS líbí, je to zábavné a má to obsah. Tahle reklama má navíc i dost velkou hloubku, která nám Čechům připomíná trochu ztracené hodnoty. Jednoznačně trefa!” Ondřej Lípa
„Zaujala ma táto kampaň, keď ma zasiahla v TV. Mohlo by sa nám zdať, že už sa ten lockdown nedá vydržať, ale po tomto sa môžeme len cítiť ako uplakanci. :) A cez to všetko o čom kampaň hovorí, pôsobí to na človeka pozitívne. Takže za mňa super zvládnuté uchopenie ťažkých tém, ich spojenie do súvislostí a súčasného kontextu s nečakane odlahčujúcim vyznením.” Rado Jankovič
2. MÍSTO: Kampaň pro PRE od WMC|Grey
Kampaň na PREekoproud říká, že nemusíte dělat žádná složitá gesta, abyste pomohli chránit životní prostředí. Složitá gesta jsou znázorněná pomocí tzv. stínoher, kde vytvoření stínu zvířete vyžaduje udělat složité gesto rukou. Koncept navrhl kreativní tým z agentury WMC|Grey ve spolupráci s GUTS Prague (Jana Bauerová a Radek Mojžíš). Tři vizuály nafotil Adam Bartas.
„Reklama, která nic neříká a stojí na nápadu pro nápad, který není bůhvíjak skvěle zpracovaný a navíc je složitě a na sílu roubovaný na produkt/službu samotnou. Komu bych měl dávat ruku? A proč bych ji měl podávat ve tvaru zajíce?” Luděk Staněk
„Je to kreativní, takže ekoproud od PRE si zapamatujete. Uvidíme, kolik stojí…” Petr Vlasák s Adélou
„Moc se mi líbí nápad. To je jak z Luerzers archivu. Hezké kompozice a vůbec…” Radek Málek
„Pěkná a čistá práce. Přesvědčilo mě zejména to, že je opravdu vidět na webu PRE. A velmi mu sluší.” Jitka Bret Srbová
„Moc hezký vizuál s nápadem, snad je claim dostatečně čitelný. Jeleni asi letos frčej. :-)“ Kamila Bialešová
„Zaujalo moc. Super nápad.” Kačka Tichá
„Je to taká tá pekná reklamná metaforka. Asi to nie je jediná kampaň využívajúca tento motív hry s rukami na svete (tiež máme v Triade 4 roky dozadu jednu na konte), ale je to pekné. Ak to ale má byť akvizičná kampaň, zvážil by som trochu na to pritlačiť. Minimálne mi z prvej napadá jemná úprava hierarchie copy na: Žádná složitá gesta. Ruku na to? subcopy: Stačí jednoducho prejsť na PRE ekoproud. Príroda to ocení.” Rado Jankovič
3. MÍSTO: Kampaň pro KPMG vytvořená in house v spolupráci se Štěpánem Vodrážkou
Náborové video KPMG „To jsou fejky, kámo!“ si utahuje z falešného úspěchu a zároveň reaguje na to, že víc než polovina studentů neví, jakou po vysoké škole zvolit profesi. Koncept vznikl ve spolupráci Dušana Benži a Štěpána Vodrážky, který je zároveň režisérem. Produkci dělal Tadeáš Trojánek.
„Líbí se mi nápad, který je postavený na dobrém vtipu, ale bohužel dramaticky ztrácí tempo a komické časování ve spotu samotném. Což je podle mě strašná škoda. Protože jinak to mohlo fungovat skvěle.” Luděk Staněk
„Příběh má to humor a motivuje začít hned po škole dělat něco pořádného. Na poradenskou firmu je to nečekaně chytré.” Petr Vlasák
„Asi vtipné, ale trochu prvoplánové.” Radek Málek
„Skvělý výkon hlavního slizouna, ale nějak jsem nepochopila, že ta studená paní na druhé straně patří mezi klaďase. A co báječného pro mě KPMG udělá, to také netuším — a to jsem si klikla na web.” Jitka Bret Srbová
„Myšlenka i vtip mě baví, nesedí mi trochu color grade. Jinak super.” Kamila Bialešová
„Čůrám smíchy.” Kačka Tichá
„Zaujalo mě to a pobavilo. Myslím, že se v tom řada lidí tak trochu najde. Důvěryhodné ztvárnění rolí, vhodná stopáž. Za mě super.” Ondřej Lípa
„Je to dobre napísané, dobre zrežírované. Presvedčí minimálne sa nad sebou, ak by som bol študent, zamyslieť. No mám pocit, akoby som podobných už videl dosť. Ale chápem, že tu asi nešlo o súťaž v originalite, ale o pointu. A tá tam je.” Rado Jankovič
4. MÍSTO: Kampaň pro Pilsner Urquell od Triad Advertising
Pilsner Urquell mění etikety lahví za ekologičtější a v doprovodné kampani z dílny agentury Triad upozorňuje na důležitost takových změn pro přírodu. Kampaň stojí na myšlence, že i detaily jsou důležité. Kvůli odstranění zlaté fólie z hrdla lahve pracuje kampaň s claimem “Příroda nad zlato”. Realizaci zajistili Stink Films a PFX. O režii se postaralo duo z WOLFBERG, Přemysl Ponáhlý a Jan Kalvoda.
„Ano. Solidní vizuální nápad s dobrou exekucí. Je vždycky dost složité odkomunikovat změnu, která je asi primárně ekonomická, jako ekologickou, aniž by to působilo na sílu. Ale tady se to povedlo právě díky tomu, že ten vizuál funguje sám o sobě a celé se to netváří závažnější a vznešenější, než to je.” Luděk Staněk
„Líbí se nám alobaloví jeleni jak z pohádky o Smolíčkovi. Škoda, že se jelen na konci nepromění v krásného prince.” Petr Vlasák s Adélou
„Hezká animace, pro mě dobře zpracovaná message. Print se mi nezdá tolik výmluvný.” Radek Málek
„Pilsner Urquell by měl kralovat české pivní kreativě, tak na něj buďme přísní. Spot mě přesvědčuje víc než nedoleštěný print. Ale generické ženské vokály si nechme pro kosmetiku, přátelé.” Jitka Bret Srbová
„Nechápu spojitost mezi váhou odpadu a váhou jelenů. Proč jelen? Hliník a jelen, asi mi uniká spojitost. Navíc první co mě napadlo byl Jägermeister a to asi není správně. Každopádně je to krásná postprodukční práce a celkově vizuálně velmi atraktivní. Jen tu message s jelenama jsem bohužel nechytla, i když jsou krásný.“ Kamila Bialešová
„Čisté, stručné, jasné sdělení.” Kačka Tichá
„Jeleny bych čekal u jiného alkoholu, ale jinak dobře zpracované, a také dobře využitý marketingový potenciál u zdánlivě nevýrazné změny.” Ondřej Lípa
5. MÍSTO: Kampaň pro Bernard vytvořená in house
„Když budeme držet spolu, zvládneme všechno. Chceme dodat lidem sílu a pozitivní myšlení,“ těmito slovy představil sdělení nového spotu Rodinného pivovaru Bernard jeho spolumajitel Stanislav Bernard. Známý slogan pivovaru “Svět se zbláznil, držte se” dostává výměnou jednoho písmene nový rozměr. Autorem námětu, scénáře i konečného zpracování je režisér Jiří Mádl. Produkci zajistil Dawson.
„Solidní, drží to emoci, drží to sdělení, drží to komunikační linku, je to logické. Je tam všechno a nic navíc.” Luděk Staněk
„Ano, svět se zbláznil. Ale spíš než na pivo je to reklama na antidepresiva.” Petr Vlasák s Adélou
„Tady jsem se ztratil. Pomalé až trochu nudné. Možná to byl záměr - evokovat takovou tu lockdownovou bezbřehost času?” Radek Málek
„Kampaně Bernard mě obvykle nebaví, ale tady se to "držme se" posunutého sloganu hooodně potkalo s realitou. Malé laskavé činy, malá laskavá gesta. Krásná výtvarná práce.” Jitka Bret Srbová
„Tady mi dlouhá stopáž nevadila. Černobílej look hezky podtrhuje náladu spotu. Branding filmy má svou poetiku. Supr kamera a režie. Je to milý. Slzička na krajíčku. Držme sa!” Kamila Bialešová
„Dojemné, ale nezasáhlo mě to. Nepochopila jsem, o jakou značku jde, krom “reklamy” na covid…” Kačka Tichá
„Baví mě tématika, která momentálně posiluje víru a morálku lidí. Je to přesně to, co potřebujeme. Zajímavě vybrané minipříběhy, možná delší než by muselo být, ale určitě povedené.” Ondřej Lípa
„Škoda, že by to z 99% mohla byť reklama na čokoľvek iné. Napríklad na bonboniéru alebo kávu alebo banku alebo poištovňu alebo... no je tam skratka toho viac. Ale mierne prispôsobený claim Bernarda sadol a ľuďom to padne dobre. O čom svedčia aj veľmi pozitívne reakcie na sociálnych sieťach. Takže on sa ten kontext dnešnej "posr..." doby zjavne použiť dá.” Rado Jankovič
PRÁCE ZE SHORTLISTU
Kampaň pro Fakultu Strojní od Action Please
Z konceptu “V hlavní roli strojař” vychází další nová kampaň. Cílem je zlepšit vnímání oboru strojírenství, posílit brand fakulty a samozřejmě nalákat uchazeče ke studiu strojařiny. Poselství spotu směrem k uchazeči zní jasně – neboj se matiky, bojuj. Nebudeš v tom sám. Zároveň agentura Idea Please zapracovala na podobě kampaňové microsite vhlavniroli.cz a ještě více ji přiblížila vzhledu streamovacích platforem. Produkovala společnost Action Please s Radimem Dittrichem v režisérské roli.
„"Selhávají mu funkce!" Konečně někdo, kdo umí prodávat vzdělání. Koncept V hlavní roli strojař mě baví dlouhodobě. Jen škoda toho slabšího probuzení v posluchárně. Bez toho by to fungovalo taky. Vy přece chcete přitáhnout chytré studenty, ne?” Jitka Bret Srbová
Kampaň pro T-Mobile od Saatchi&Saatchi
Cílem kampaně je ukázat na jednoduchých příkladech, jak si lidé pomocí aplikace Můj T-Mobile mohou usnadnit život, kdykoli a odkudkoli. Operátor T-Mobile si do kampaně vypůjčil známý song od Buty. Za kreativou stojí agentura Saatchi&Saatchi. Režie spotu se ujalo duo Wolfberg. Produkci zajistila Creative Embassy.
„Je to dobře natočené NIC. Když dáte pryč barvy a logo produktu, může ta reklama být nejen na jakéhokoliv jiného operátora, ale i na to auto, na pojištění, na dovolenou na horách, nebo prakticky na cokoliv. Ale já už mám několik let dojem, že operátoři obecně vůbec netuší, co se vlastně snaží svými spoty sdělit. Což je ale v situaci, kdy se prakticky vůbec nikdo nevyzná v jakýchkoli mobilních tarifech a nabídkách možná účel.” Luděk Staněk
Kampaň pro Kofola od Woman Agency
Kofola přichází s novou kampaní, už tradičně prostoupenou motivem lásky. V kampani “Láska má 1000 jmen” značka rozvíjí motiv přezdívek, jimiž se mezi sebou partneři oslovují. Navazuje tak na dlouhodobý slogan “Když ji miluješ, není co řešit”. Videa pro kampaň vytvořila Woman Agency a natáčení zajišťovala agentura Filmservice. Režie se ujal Tomáš Mašín.
„Tak to je roztomilost, kterou jsem ráda viděla. Kofola má jasnou linku a dokonce se nebojí držet příběhů, pámbu zaplať. A taky jsem napjatě čekala, jaká bude ta přezdívka. Čekala jsem něco horšího!” Jitka Bret Srbová
Kampaň pro Cara Plasma od Triple Bang Agency a Story tlrs
Studio Triple Bang realizovalo dárcovskou kampaň společně s herci z Horáckého divadla Jihlava. Herci z divadla nafotili kampaň a stali se z nich skuteční dárci krevní plazmy. Pro firmu Cara Plasma, jež odběry provádí, pracují všechny agentury skupiny Near & Dear, které se na kampani také podílely.
„Nerozumiem tomu. Snáď to ocení aspoň lokálne publikum v Jihlave. Dosť pomôže, ak tie tváre ľudia poznajú. Ak nie, tak je to len crazy vizual.” Rado Jankovič
Kampaň Intersnack od McCann Prague
Ušlechtilé oříšky Nutline dostaly podobu šlechticů na dobových portrétech. Kampaň pro prémiové oříšky Nutline vytvořila agentura McCann.
„Má ten pejsek místo hlavy penis nebo kešu? Plakáty jsou odlišné a baví nás.” Petr s Adélou
6. 5. 2021